«به ضرس قاطع و به جان حقیر زبان دراز عرض می‌كنم:«اجناس در ماه رمضان گران می‌شود»این جمله را بنده مشوش كننده اذهان افرادی مثل خودم در تحریریه به صدای بلند بانگ زدم.
كه باز مورد عتاب سلطان الایینه واقع شدم و مورد خطاب قرار گرفتم (چرا اذهان را خراب می‌كنی؟ چرا تشویش و نگرانی ایجاد می‌كنی ؟ از جنگ روانی و نگرانی و نوشتن تذكره المقامات و طنزها چه بهره‌ای تا حالا برده ای؟) كه گفتم :جناب سلطان! به جان عزیز و به جبهه مبارك درهم كشیده و عزیزتان هر چه بعضی از آقایان گفتند بر عكس شد. گفتند: رفته بالا، فردا اومد پایین. گفتند: سقوط می‌كند، صعود كرد، گفتند: نابود شد، دیدم آبادتر شد. حالا هم وزیر بازرگانی قول داده كه اجناس در رمضان گران نمی‌شود این خط و این هم نشان، امتحانش مجانی است. بیایید قلم و كاغذ و خط كش برداریم. اگر گفتن و آمار دادن و پی گیری‌ها خدای ناكرده مثل گذشته باشداز روزی كه هلال شعبان رویت می‌شود تا روزیكه هلال ماه رمضان بی سرو صدا میاید تا روزیكه هلال ماه شوال (كه از حالا چشم براه آن هستیم!!) با یك روز بالا و پایین خودنمایی می‌كند هر روزه نرخ گوشت، تخم مرغ ونان و سهام كارخانه، پیف باف، كشك، واكس، سنگ پاو . . . را یادداشت كنید و نقطه بگذارید سپس آن نقطه‌ها را به هم وصل كرده نمودار خطی و ستونی آن بكشید و ببینید بالا می‌رود یا پایین ( البته مقصودم نمودار است ) ببینید حق با من است یا آقای قول دهنده كه اجناس ارزان می‌شود.
در حالیكه خدمت حضرت سلطان الایینه ( داشتم عرض می‌كردم) میرزا تقی خان فواره سوراخ كن (آبدارچی و از اصحاب و اذناب جدیدالورود سلطان الایینه) فرمودند: سبد كالای رمضان هم اعلام خواهند كرد گفتم كشك، گفت یعنی چه ؟ گفتم؟ سبد رمضان پارسال شده سبد رجب امسال یعنی، همان كشك یعنی برویم كشكمان را بساییم!.بهتراست. البته نوشیدن آب زرشك ! و مكیدن سماق هم در این موارد توصیه شده . . .
كه جناب سلطان الایینه گفت جان من صفحه طنز را اقتصادی سیاسی نكن بهتر است برویم مثل بعضی‌ها فقط عكس و خبر و مدح و ستایش چاپ كنیم و . . . بنویسیم دنبال تجارت مرزنگوش بروند و تبلیغ كنید: میوه گلدانی بكارند و بهره ببرند و خود را با مقامات اجرایی روبرو نكنند نرخ تورم و نرخ بیكاری به جان زبان دراز 9999/9 است نه یك هزارم میلیمتر كمتر نه بیشتر قبول نداری همانطور كه سیما اعلام كرد بروید خدمت مقام اداری مسئول تا حالیت كنند !! كه آمار ارائه شده همین است و جز این نیست پس بدان و آگاه باش.
. . . ! وظیفه تو دعا گفتن است و بس
در فكر آن نباش نمودارمان كجا رسید

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا